22 januari 2008

Puss


Muppekinen har lärt sig pussa!
"Får jag en puss?"
Hon kommer tultande på sina små ben och lutar först sin pannan mot min, för att sedan trycka sin lilla öppna mun mot min. Sen är hon nöjd. Vet att hon har åstakommit någonting. Häftigt.

Kicken man får av att se en liten människa lära sig saker kunde jag bara ana innan jag fick barn. Det är så ballt att se hur byggsten efter byggsten läggs till i skapandet av det lilla jaget som tar för sig av världen. Blir så fascinerad när det är så tydlig hur hon vill lära sig något. Övar, övar, övar. Lär sig. Njuter. Visar upp. Övar. Hittar något nytt hon vill. Övar, övar och så vidare...

Muppekinen började rulla när hon var 6 månader, satte sig upp vid 8. Reste sig vid 9 och gick vid 10. Vid 11 månader började orden bli mycket intressanta. Nu vid snart 12 så pussas hon och visar tydligt vad hon förstår. Gissa om jag är världen stoltaste Muppekinmamma.

Inga kommentarer: